Twitter heeft bekendgemaakt wat de meest gebruikte en opvallendste hashtags en Tweets van 2019 waren. Daarbij is er een nieuwe nummer één als het gaat om de meest gebruikte hashtags, waarmee de hegemonie van #vacature is doorbroken.
Op Twitter stond 2019 vooral weer in het teken van het laatste nieuws, sportieve hoogte- en dieptepunten, televisieprogramma's en maatschappelijke thema's. Dit is goed terug te zien in de top-10 van meest gebruikte hashtags. Bovenaan deze lijst staat echter #dtv (durf te vragen). Opvallend, omdat #vacature tot dusver steevast de nummer één was. Mogelijk wordt Twitter minder populair om personeel te werven, want #vacature is zelfs gezakt naar de vierde plaats. Na #dtv volgen hashtags over de Brexit en het boerenprotest.
De volledige top-10 meest gebruikte hashtags van 2019:
Naast de populairste hashtags meldt Twitter ook welke Tweets de meeste likes hebben gekregen. Hier staat Maarten van der Weijden op één met zijn Tweet waarin hij laat weten dat hij per post een echt elfstedenkruisje heeft gekregen:
Wow wat enorm bijzonder. Met de post ontving ik een echt elfstedenkruisje. “Omdat ik het kruisje meer zou verdienen dan hij” #dewereldismooi â�¤ï¸Ã¯Â¿Â½ð���â�¤ï¸Ã¯Â¿Â½ pic.twitter.com/6smNhFmG0K
Een van de opvallendste gesprekken op Twitter was volgens het sociale medium zelf #Nashvilleverklaring. Aan het begin van het jaar kwam naar buiten dat 20.000 voorgangers van de protestantse kerk in Nederland de Nashvilleverklaring hadden getekend, waarin de traditionele kijk op het huwelijk en gezinnen wordt uiteengezet en de ondertekenaars zich uitspreken tegen homoseksualiteit en transseksualiteit. Twitter was hier niet over te spreken en gebruikers spraken hun steun uit voor de LGBT-gemeenschap.
Opvallende gesprekken waren er ook over het klimaat, met hashtags als #klimaatspijbelaars en #klimaatverandering. Uit gegevens van Twitter blijkt dat het klimaat in 2019 een hot topic was: #klimaat, #klimaatakkoord en #co2 komen allen terug in de top-100 meest gebruikte hashtags.
Dat Ajax na 22 jaar in de halve finale van de Champions League stond, ging op Twitter ook niet onopgemerkt voorbij. Veel supporters vonden elkaar via #ajax, #ajatot en #juvaja. Ajax werd wereldwijd zelfs een van de meest besproken voetbalteams op Twitter met een achtste plaats op de ranglijst.
Andere opvallende gesprekken waren er rond de hashtags #boerkabuddies, #eenzamejongeren en #SamenSterk, dat door voetbalclub Excelsior in het leven werd geroepen nadat Excelsiorspeler Ahmad Mendes Moreira racistisch was bejegend tijdens een wedstrijd tegen FC Den Bosch. Twitter-gebruiker Ellen Gerritsen wilde een tegengeluid laten horen en riep Twitter op om een lief kaartje naar de voetballer te sturen. De postbus van de club stroomde daardoor in een mum van tijd vol.
Opvallendste gesprekken wereldwijd
Wereldwijd zijn er ook diverse trends te bespeuren. Zo waren sportclubs uiteraard populair, met FC Barcelona als nummer één. Ook het nieuws over de Notre Dame in Parijs werd veel besproken. De film 'The Avengers: Endgame' voert de filmranglijst aan, terwijl 'Game of Thrones' de populairste serie was.
PlayStation 4 is op één na best verkochte console aller tijdenDe Sony PlayStation 4 is de op één na best verkochte gameconsole aller tijden. Dit kwartaal gingen 2,8 miljoen exemplaren van de PS4 (en PS4 Pro) over de toonbank, terwijl in het vorige kwartaal al de mijlpaal van 100 miljoen werd bereikt. Daarmee passeerde de PS4 de eerste PlayStation, waarvan er 102,5 miljoen zijn verkocht. »
Sony VAIO UX nu met 64GB SSDSony heeft zijn VAIO UX-umpc een flinke upgrade gegeven. Het apparaatje draait nu op Windows Vista Premium en is uitgerust met een snellere 1,2GHz Core 2 Solo U2200-processor en een 64GB SSD. De VAIO UX biedt een 4,5 inch scherm (1024 x 600), Wifi 802.11a/b/g, Bluetooth 2.0+EDR, een 1,3 megapixel webcam, een CF-slot, vingerafdrukscanner en 1GB geheugen. »