Vandaag kwam Tweakers met interessante cijfers, waaruit zou blijken dat Black Friday de consument écht meer aanbiedingen biedt dan normaal. Daarnaast zou ook 'de kwaliteit' van de aanbiedingen rondom Black Friday hoger zijn dan normaal, zo valt in het persbericht dat Tweakers hierover rondstuurde te lezen. De vraag is of deze conclusies wellicht niet iets te voorbarig zijn geweest.
'Aantal aanbiedingen neemt toe'
Uit gegevens van de prijsvergelijker van Tweakers komt naar voren dat in de aanloop naar en rondom Black Friday "het aantal aanbiedingen sterk toeneemt". Aanbiedingen worden daarbij als zodanig geclassificeerd, als een product in de afgelopen twee weken ten minste 5% in prijs is gedaald en ten minste vijf prijzen heeft in de prijsvergelijker.
Volgens Tweakers was het aantal aanbiedingen rondom Black Friday dit jaar hoger dan in een gemiddelde week. Daarnaast waren er ook 15% meer aanbiedingen dan tijdens de Black Friday van 2018.
Tweakers stelt in het persbericht tevens dat de 'kwaliteit' van de aanbiedingen rondom Black Friday "hoger is dan normaal". Voor 57% van de aanbiedingen gold immers dat de prijs in de laatste zes maanden niet zo laag was geweest (een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar). In een nieuwsartikel op Tweakers is dit gegeven overigens niet terug te vinden, daar staat nu alleen dat de gemiddelde korting van 16% ongeveer hetzelfde was als vorig jaar én als in "de afgelopen maanden". "Webwinkels geven gemiddeld dus niet meer korting op of rond Black Friday", aldus Tweakers.
Kanttekeningen
Hoewel Tweakers dus stelt dat het aantal aanbiedingen rondom Black Friday echt sterk toeneemt, kun je je afvragen om wat voor producten het precies gaat en of die aanbiedingen nu wel echt goede aanbiedingen zijn. In het Verenigd Koninkrijk heeft Which?, een organisatie die opkomt voor de rechten van consumenten, uitgebreid onderzoek gedaan naar Black Friday. Daaruit blijken heel andere cijfers.
Uit het onderzoek van Which? komt naar voren dat van 83 producten die vorig jaar werden onderzocht, er dit jaar op Black Friday slechts 4 goedkoper waren dan op andere momenten in het jaar. 6 Op de 10 producten hadden op minstens één dag in de zes maanden vóór Black Friday een lagere of dezelfde prijs.
Prijzen ná Black Friday verder omlaag
Wat ook nog eens blijkt, is dat de producten die tijdens Black Friday in de aanbieding zijn, in de weken daarna vaak nog veel verder in prijs dalen. In de zes maanden na Black Friday 2018, ging van driekwart van de producten de prijs omlaag of bleef deze gelijk.
Zo werd een soundbar van Samsung gevolgd, die op Black Friday 299 pond kostte, maar al binnen een maand bij dezelfde winkel op minstens vijf dagen 49 pond goedkoper was. Een koffiemachine van De'Longhi kostte op Black Friday 399 pond, maar was in de zes maanden daarna op zeker 64 dagen voor minder geld te krijgen.
Op Amazon werd de Amazon Echo, een smartspeaker, gevolgd. Op Black Friday kostte deze 54,99 pond, maar voorafgaand aan Black Friday was hetzelfde apparaat op minstens 13 dagen goedkoper. Ook een droger van Indesit bleek twee weken vóór Black Friday 20 pond goedkoper dan op de dag zelf.
Veel nepaanbiedingen
En daarmee zijn we aanbeland bij het fenomeen 'nepaanbiedingen'. Uit ander onderzoek, van The New York Times, blijkt dat veel winkeliers Black Friday gebruiken om van hun oude voorraden af te komen. Ze gooien dus populaire gadgets die hun langste tijd bijna hebben gehad in de aanbieding. De kans is groot dat een product dat je in de aanbieding koopt, tegen het einde van het jaar toch al in de aanbieding zou gaan, en dan nog met een nóg lagere prijs ook. Door Black Friday beginnen winkeliers simpelweg eerder met de eindejaarsuitverkoop.
Bekend zijn ook de trucjes waarbij winkeliers de prijs van een product eerst verhogen en dan op Black Friday 'in de aanbieding' doen voor de normale prijs, of simpelweg de veel hogere adviesprijs als de originele prijs vermelden, zodat het een goede aanbieding lijkt. Dit soort praktijken komt wel steeds minder voor, mede dankzij de prijsvergelijkers zoals die van Tweakers.
Weinig échte aanbiedingen
Natuurlijk zullen hier en daar wel écht goede deals te vinden zijn, maar volgens Which? zijn dat er maar bar weinig. De Britse organisatie stelt dat slechts 1 op de 20 aanbiedingen 'écht' een aanbieding is. In veruit de meeste gevallen zijn aanbiedingen op Black Friday niet zo mooi als ze lijken en kun je de producten op andere momenten van het jaar voor dezelfde prijs of zelfs een lagere prijs krijgen.
Black Friday is vooral een 'hype', waarbij winkeliers alle mogelijke trucjes uit de kast halen om klanten naar hun winkel te lokken. En die trucjes werken, omdat kortingen voor een bepaalde tijd nu eenmaal een gevoel van schaarste oproept en mensen onbewust het gevoel krijgen dat ze erbij moeten zijn of anders die geweldige aanbieding mislopen. Veel mensen denken door alle 'nu of nooit'- en 'op = op'-aanbiedingen niet goed meer na en doen impulsaankopen, waarbij ze 'blind' iets kopen dat ze vaak zelfs niet eens echt nodig hebben.
Eerder wetenschappelijk onderzoek wees al uit dat consumenten door het gevoel van schaarste ook competitief gedrag gaan vertonen en het gevoel hebben dat ze hebben 'gewonnen' als ze op Black Friday een goede deal hebben 'gescoord'. Dit verklaart ook het - vooral in de Verenigde Staten - soms agressieve gedrag van sommige Black Friday-shoppers. Ook vanwege dit 'overwinningsgevoel' hebben veel mensen er plezier in om op Black Friday te shoppen.
Advies
Voor wie volgend jaar toch weer mee wil doen aan het jaarlijkse kortingsfestijn dat Black Friday heet, hieronder nog een aantal tips:
Voorkom impulsaankopen. Kijk van tevoren wat je nodig hebt en hoeveel je maximaal wilt uitgeven.
Raak niet in paniek. Als je een deal mist, is de kans groot dat het product later alsnog voor dezelfde prijs of zelfs een lagere prijs verkrijgbaar is.
Kijk in prijsvergelijkers of aanbiedingen wel échte aanbiedingen zijn. Misschien was het product dat je wilt kopen op een eerder moment ook al in de aanbieding voor een lagere prijs.
Check ruim van tevoren al welke acties er aankomen, bijvoorbeeld door je aan te melden voor nieuwsbrieven van je favoriete winkels of hun social mediapagina's te volgen.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »