Gadgetzone.nl - Home

Levert Black Friday je nu echt voordeel op?

  9 december 2019 21:44:17, door Robert Hagen,  


Vandaag kwam Tweakers met interessante cijfers, waaruit zou blijken dat Black Friday de consument écht meer aanbiedingen biedt dan normaal. Daarnaast zou ook 'de kwaliteit' van de aanbiedingen rondom Black Friday hoger zijn dan normaal, zo valt in het persbericht dat Tweakers hierover rondstuurde te lezen. De vraag is of deze conclusies wellicht niet iets te voorbarig zijn geweest.

Black Friday-taferelen in Sao Paulo


'Aantal aanbiedingen neemt toe'


Uit gegevens van de prijsvergelijker van Tweakers komt naar voren dat in de aanloop naar en rondom Black Friday "het aantal aanbiedingen sterk toeneemt". Aanbiedingen worden daarbij als zodanig geclassificeerd, als een product in de afgelopen twee weken ten minste 5% in prijs is gedaald en ten minste vijf prijzen heeft in de prijsvergelijker.

Volgens Tweakers was het aantal aanbiedingen rondom Black Friday dit jaar hoger dan in een gemiddelde week. Daarnaast waren er ook 15% meer aanbiedingen dan tijdens de Black Friday van 2018.

Tweakers stelt in het persbericht tevens dat de 'kwaliteit' van de aanbiedingen rondom Black Friday "hoger is dan normaal". Voor 57% van de aanbiedingen gold immers dat de prijs in de laatste zes maanden niet zo laag was geweest (een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar). In een nieuwsartikel op Tweakers is dit gegeven overigens niet terug te vinden, daar staat nu alleen dat de gemiddelde korting van 16% ongeveer hetzelfde was als vorig jaar én als in "de afgelopen maanden". "Webwinkels geven gemiddeld dus niet meer korting op of rond Black Friday", aldus Tweakers.

Kanttekeningen


Hoewel Tweakers dus stelt dat het aantal aanbiedingen rondom Black Friday echt sterk toeneemt, kun je je afvragen om wat voor producten het precies gaat en of die aanbiedingen nu wel echt goede aanbiedingen zijn. In het Verenigd Koninkrijk heeft Which?, een organisatie die opkomt voor de rechten van consumenten, uitgebreid onderzoek gedaan naar Black Friday. Daaruit blijken heel andere cijfers.

Uit het onderzoek van Which? komt naar voren dat van 83 producten die vorig jaar werden onderzocht, er dit jaar op Black Friday slechts 4 goedkoper waren dan op andere momenten in het jaar. 6 Op de 10 producten hadden op minstens één dag in de zes maanden vóór Black Friday een lagere of dezelfde prijs.

Prijzen ná Black Friday verder omlaag


Wat ook nog eens blijkt, is dat de producten die tijdens Black Friday in de aanbieding zijn, in de weken daarna vaak nog veel verder in prijs dalen. In de zes maanden na Black Friday 2018, ging van driekwart van de producten de prijs omlaag of bleef deze gelijk.

Zo werd een soundbar van Samsung gevolgd, die op Black Friday 299 pond kostte, maar al binnen een maand bij dezelfde winkel op minstens vijf dagen 49 pond goedkoper was. Een koffiemachine van De'Longhi kostte op Black Friday 399 pond, maar was in de zes maanden daarna op zeker 64 dagen voor minder geld te krijgen.

Op Amazon werd de Amazon Echo, een smartspeaker, gevolgd. Op Black Friday kostte deze 54,99 pond, maar voorafgaand aan Black Friday was hetzelfde apparaat op minstens 13 dagen goedkoper. Ook een droger van Indesit bleek twee weken vóór Black Friday 20 pond goedkoper dan op de dag zelf.

Veel nepaanbiedingen


En daarmee zijn we aanbeland bij het fenomeen 'nepaanbiedingen'. Uit ander onderzoek, van The New York Times, blijkt dat veel winkeliers Black Friday gebruiken om van hun oude voorraden af te komen. Ze gooien dus populaire gadgets die hun langste tijd bijna hebben gehad in de aanbieding. De kans is groot dat een product dat je in de aanbieding koopt, tegen het einde van het jaar toch al in de aanbieding zou gaan, en dan nog met een nóg lagere prijs ook. Door Black Friday beginnen winkeliers simpelweg eerder met de eindejaarsuitverkoop.

Bekend zijn ook de trucjes waarbij winkeliers de prijs van een product eerst verhogen en dan op Black Friday 'in de aanbieding' doen voor de normale prijs, of simpelweg de veel hogere adviesprijs als de originele prijs vermelden, zodat het een goede aanbieding lijkt. Dit soort praktijken komt wel steeds minder voor, mede dankzij de prijsvergelijkers zoals die van Tweakers.

Weinig échte aanbiedingen


Natuurlijk zullen hier en daar wel écht goede deals te vinden zijn, maar volgens Which? zijn dat er maar bar weinig. De Britse organisatie stelt dat slechts 1 op de 20 aanbiedingen 'écht' een aanbieding is. In veruit de meeste gevallen zijn aanbiedingen op Black Friday niet zo mooi als ze lijken en kun je de producten op andere momenten van het jaar voor dezelfde prijs of zelfs een lagere prijs krijgen.

Black Friday is vooral een 'hype', waarbij winkeliers alle mogelijke trucjes uit de kast halen om klanten naar hun winkel te lokken. En die trucjes werken, omdat kortingen voor een bepaalde tijd nu eenmaal een gevoel van schaarste oproept en mensen onbewust het gevoel krijgen dat ze erbij moeten zijn of anders die geweldige aanbieding mislopen. Veel mensen denken door alle 'nu of nooit'- en 'op = op'-aanbiedingen niet goed meer na en doen impulsaankopen, waarbij ze 'blind' iets kopen dat ze vaak zelfs niet eens echt nodig hebben.

Eerder wetenschappelijk onderzoek wees al uit dat consumenten door het gevoel van schaarste ook competitief gedrag gaan vertonen en het gevoel hebben dat ze hebben 'gewonnen' als ze op Black Friday een goede deal hebben 'gescoord'. Dit verklaart ook het - vooral in de Verenigde Staten - soms agressieve gedrag van sommige Black Friday-shoppers. Ook vanwege dit 'overwinningsgevoel' hebben veel mensen er plezier in om op Black Friday te shoppen.

Advies


Voor wie volgend jaar toch weer mee wil doen aan het jaarlijkse kortingsfestijn dat Black Friday heet, hieronder nog een aantal tips:
  • Voorkom impulsaankopen. Kijk van tevoren wat je nodig hebt en hoeveel je maximaal wilt uitgeven.

  • Raak niet in paniek. Als je een deal mist, is de kans groot dat het product later alsnog voor dezelfde prijs of zelfs een lagere prijs verkrijgbaar is.

  • Kijk in prijsvergelijkers of aanbiedingen wel échte aanbiedingen zijn. Misschien was het product dat je wilt kopen op een eerder moment ook al in de aanbieding voor een lagere prijs.

  • Check ruim van tevoren al welke acties er aankomen, bijvoorbeeld door je aan te melden voor nieuwsbrieven van je favoriete winkels of hun social mediapagina's te volgen.







zie ook Zie ook:
Samsung komt met messaging-dienst ChatOn voor Android, iOS en BlackBerry (video)
Gc Sport XXL Blackout-horloge met matzwarte 'autolak'
YouTube-filmpje levert megacontract op (video)
LaCinema Black MAX: eerste draadloze HD-mediacenter
Nokia levert film M:i:III op geheugenkaart



Reageren  Reageren
comments powered by Disqus

Meer nieuws  Laatste nieuws
20-02Nieuw boek over ontstaan en succes Guerilla Games

30-01Deze iPhone van titanium is geïnspireerd door de Tesla Cybertruck (video)

30-01Elektrische Hummer bevestigd door GMC (video)

30-01Zo ziet de eerste smartwatch van Oppo eruit

24-01Maak je eigen Raspberry Pi mini-arcadekast

07-01Sony verrast op CES met elektrische auto Vision-S (video)

20-12Hyundai laat 'vliegende auto' zien op CES 2020

18-12Legendarische 'Nintendo PlayStation' wordt geveild

 
Filter:
SmartphonesTabletsGames en consolesCamera'sLaptopsAudio
TelevisiesOpslag-apparatuurWearables en smartwatchesAuto's en navigatiesystemenAccessoires en toebehorenGadgets en technologie
Video's
Schattige Cheetah-robotjes doen trucjes op een grasveldje
Schattige Cheetah-robotjes doen trucjes op een grasveldje
Tomatan voorziet je van tomaten tijdens het hardlopen
Tomatan voorziet je van tomaten tijdens het hardlopen
Ook apen kunnen verslaafd raken aan smartphone
Ook apen kunnen verslaafd raken aan smartphone
Sony komt weer met fantastisch PS4-reclamefilmpje!
Sony komt weer met fantastisch PS4-reclamefilmpje!
 Meer toffe filmpjes 
Veel gelezen
PlayStation 4 is op één na best verkochte console aller tijden PlayStation 4 is op één na best verkochte console aller tijdenDe Sony PlayStation 4 is de op één na best verkochte gameconsole aller tijden. Dit kwartaal gingen 2,8 miljoen exemplaren van de PS4 (en PS4 Pro) over de toonbank, terwijl in het vorige kwartaal al de mijlpaal van 100 miljoen werd bereikt. Daarmee passeerde de PS4 de eerste PlayStation, waarvan er 102,5 miljoen zijn verkocht. »
Chinese smartphones
Xiaomi komt met nieuwe 256GB-versie Redmi Note 8 Pro Xiaomi komt met nieuwe 256GB-versie Redmi Note 8 Pro
Blackview introduceert A80 Pro Blackview introduceert A80 Pro
Vivo S5 laat niet lang meer op zich wachten Vivo S5 laat niet lang meer op zich wachten
Blackview komt met nieuwe budgetsmartphone A80 Pro Blackview komt met nieuwe budgetsmartphone A80 Pro
 Meer nieuws over Chinese smartphones 
Nostalgie
Sony introduceert VAIO NR laptops Sony introduceert VAIO NR laptopsSony heeft een nieuwe laptop aangekondigd: de VAIO NR. Deze zal verkrijgbaar zijn in drie verschillende, 'stijlvolle' uitvoeringen, te weten een bruine met koperaccenten, een zijdewitte en een granietkleurige. De laptops zijn onder meer uitgerust met een 15,4 inch XBRITE-ECO lcd-scherm, Intel Core 2 Duo processor, Wifi 802.11a/b/g, DVD-RW en een ExpressCard-slot. »
Volg Gadgetzone



 

GADGETZONE © 2005-2019
Contact
Vacatures
Tip ons!
Algemene voorwaarden en privacy